maandag 1 juni 2015

31 mei Van Talkeetna naar Denali National Park

Deze ochtend kunnen we rustig aan doen. We hoeven pas om 10.30 uur bij het vliegveld te zijn. Dus slapen we uit tot half 9. De dagen daarvoor waren we al voor achten op en Annelies was vaak nog eerder wakker. We ontbijten met lekker stokbrood gebakken in olijfolie. Kopje koffie en thee erbij, stoel in het zonnetje en genieten maar. Via de app horen we van Harry dat de Graafschap gepromoveerd is. Hoera. Ook dat is wereldnieuws dat we graag horen.

Net na tienen zetten we ons in beweging om naar het vliegveld van Talkeetna te gaan. Vandaag gaan we met een klein vliegtuigje een vlucht boven de bergen maken van 1 ½ uur met gletsjerlanding. We vliegen met K2-aviation. Het vliegveld zit ongeveer naast de camper camping. Rond 11 uur vertrekken we met een groep van 9 mensen. We lopen de startbaan op naar een 2 of meer motorig vliegtuigje en krijgen eerste een korte uitleg.
Dan de lucht in. In tegenstelling tot al die grote toestellen heeft dit toestel, maar een kort stuk nodig om op te stijgen. In het vliegtuig hebben we allemaal een koptelefoon op tegen de herrie en ook om te kunnen horen wat onze piloot ons verteld. Als we wilden konden we terugpraten, maar dat hoorde dan wel iedereen. Eerst vliegen we over de bossen, de beekjes, de rivieren en de delta’s.

Al gauw komen de besneeuwde bergtoppen en gletsjers  in zicht. Het geklik van camera’s neemt toe. Wauw wat een uitzicht: spectaculair.

We vliegen over een paar gletsjers, langs diverse bergtoppen, steile hellingen, het basiskamp voor klimmers en het berghuis waarin je kunt overnachten.

Soms lijkt het alsof je de helling kunt aanraken zo dicht vliegt hij er langs, maar toch is de afstand tot het vliegtuig altijd 150 meter of meer. Uiteindelijk landen we vlak bij het berghuis op de Ruth gletsjer.

De landing was wat stuiterig, maar verliep prima. We verblijven ongeveer 20 minuten op de gletsjer, maar mogen ons niet verder dan 50 feet (150 m) van het vliegtuig begeven, terwijl een eindje verderop een groepje aan het skieƫn is. Zeer vermoeiend overigens, omdat je zelf weer naar boven moet lopen met een soort van stof onder je ski waardoor je omhoog kunt. Skiliften zijn daar in ieder geval niet aanwezig. Natuurlijk zijn we op de foto gezet met het vliegtuig op de gletsjer ter bevestiging voor iedereen die dit blog leest en het niet gelooft.
De uiteindelijk vliegroute die we in de bergen hebben afgelegd is: Tokositna gletsjer, Kahiltna basiskamp, berg Huntington, Don Shelton amfietheater en de Ruth gletsjer. De vlucht duurde in totaal bijna 2 uur. Achteraf blijkt dat ze ons hebben samengevoegd met een andere groep en daardoor hebben we ook meer gezien. Een gelukje dus.

Na aankomst gaan we eerst even lekker in het zonnetje lunchen, om vervolgens op pad te gaan naar Denali National Park. Bij aankomst horen we al dat we voorzichtig moeten zijn want er is en vrouwtjes moose met 2 jongen die mensen aanvalt. We staan op een grote camping die Riley Creek heet zonder dat je het merkt. De plekken staan tussen de bomen en je hebt het idee dat er maar een paar campers staan . Enige nadeel is dat we geen elektriciteit hebben. Dus oppassen dat de laptop niet uitvalt. Een beetje verwend zijn we al wel.

1. Maar wauw zeg. Het ziet er echt schitterend uit. Hoe meer ik zie, hoe meer ik denk dat Alaska ook op mijn lijstje van toekomstige vakanties komt te staan.