dinsdag 10 januari 2017

6 januari Van San José naar Tortuguero

Vandaag slapen we 15 minuten langer uit. Om 5.45 staan we op. Op zich is het niet eens erg, want vanwege het tijdsverschil zijn we sowieso vroeg wakker.  Nog snel even enkele mailtjes en apps beantwoorden en dan is onze bus naar Tortuguero al gearriveerd. We blijken de enige passagiers te zijn. Dus we krijgen een privé tour. De gids vertelt over de geschiedenis van Costa Rica en over het nationale park Tortuguero terwijl ik luister met een rammelende maag. Ontbijten doen we namelijk onderweg. Tortuguero is beroemd vanwege de schildpadden die op het strand eieren leggen. Het gebied is alleen per boot of vliegtuig te bereiken. Maar het is ook een prachtig gebied met verschillende biodiversiteiten. Zo dat ingewikkelde woord is er uit. Wat ik bedoel
is prachtige mangrove bossen, veel dieren etc. Meer vertel ik nog niet anders hebben we de komende dagen niets meer te verhalen.

Ook vandaag hebben we weer geluk. De lucht is helder, weinig wolken terwijl je normaal weinig ziet van het regenwoud waar we door heen rijden, vanwege de continue mist. Het regenwoud verdeelt men in Costa Rica in 3 niveaus, nl.:
  • 1e tropical cloud forest
  • 2e tropical rain forest
  • 3e tropical humid  en dry forest
Zoals je leest is het eerste 1 1/2 uur van onze busrit al heel leerzaam. Nu gaan we ontbijten.  Net als gisteren eten we gallo pinto - het Costaricaanse ontbijt: zwarte bonen, rijst, burrito en banaan. Het smaakt heerlijk (beter als iedere ochtend rijst met eieren zoals in Maleisië of brood met nutella).

Onderweg rijdt de bus af en toe zachter,omdat de chauffeur luiaards denkt te zien. Een soort safari dus. We rijden tussen de ananas en bananenplantages door. Beide worden geëxporteerd door respectievelijk Del Monte en Chiquita. Op de bananenplantage werken 200 mensen 6 dagen per week. De bananen worden met plastic zakken beschermd tegen de vogels en als er chemicaliën gesproeid worden tegen schimmels komt dit niet op de trossen bananen.

Tegelijkertijd zorgt de warmte en de vochtigheid voor een sub-eco biosysteem waardoor de bananen beter groeien. Het oogsten gebeurt door de trossen aan een railsysteem te hangen en voort te trekken. Soms wel over een afstand van 2 tot 3 km. Zwaar werk dus.

Na de plantages verlaten we de geasfalteerde weg voor het laatste stuk tot aan de boot. Langzaam rijdend zien we onderweg al een vogel, the nothern jacana met 3 piepkleine jongen en een iguana (leguaan). Wat we nog niet weten is dat dit pas het begin is van nog veel meer prachtigs.

Aangekomen bij de afvaartplek zien we voor het eerst veel toeristen bijeen. We ontmoeten ook een oude bekende: een Zwitserse dame die gisteren met ons mee was op de tour.
Tijdens de boottocht op weg naar onze lodge Turtle Beach worden we echt verwend met mooie natuur en veel dieren, namelijk: krokodil, Blue heron, Sand piper, Snow egret, Osprey eagle, zwaluw, Kaaiman, Comorant, Green macaw ( in de lucht dus helaas nog niet op  de foto), ring kingfisher en een Black river turtle. Terwijl we nog niet eens aan een "echte" excursie zijn begonnen.

Aan het einde van de Laguna, ingeklemd tussen de Caraïbische oceaan ligt het plaatsje Tortuguero. Een smalle strook grond met links en rechts huisjes, winkeltjes en tour offices. Leuk om door heen te lopen. Het is vooral kleurrijk en er hangt een hele relaxte sfeer.

Nu zetten we koers naar de lodge, waar we van internet verstoken zullen zijn. Dus tijd om echt te relaxen en de tijd te vergeten: Pura Vida zeggen de Costaricanen. Dus dat doen we dan ook.